Det A säger om B säger mer om A än om B

Godmorgon! Som ni kanske minns så spenderade jag nyligen en vecka på Teneriffa, och det dök upp en enkät från hotellet på mailen häromdan där de ville veta hur jag hade upplevt min vistelse. Jag fyllde i helt sanningsenligt att hotellet var väldigt fräscht, trevlig personal som gjorde allt för att vi skulle trivas, jättebra träningsmöjligheter, sköna sängar, god mat, nära till strand och shopping osv. Jag skrev att jag tyckte att de var skumt med genomskinlig glasdörr in till toaletten men att mamma och jag vande oss vid det, ingen big deal. När jag skickat iväg enkäten så blev jag lite nyfiken på vad andra människor skrivit och gick in och kollade… men det är ju sällan en bra idé att läsa recensioner om man vill främja någon slags positiv syn på mänskligheten. Gode tid vad folk klagar och gnäller! Man kan tro att de betalat typ 1 miljon kr för sin resa, med alla sina förväntningar och krav. Jag är faktiskt förbluffad och negativa kommentarer har verkligen inte den effekt på mig som författaren troligen hoppas på, jag tänker nästan tvärtom när jag läser. Några exempel:

“Receptionspersonalen ointresserad”, här misstänker jag genast att du ville att de skulle göra nånting som inte ingår i deras arbetsuppgifter.

“Solstolarna ställdes om varje kväll. Mot skuggsidan. Alla fick möblera om och rikta dom mot solen.”,  det är riktigt. Solen vandrade över himlen varje dag och jag fick också vrida min solstol (som vägde typ ett hekto) med jämna mellanrum. Jag funderar över var du bor om du aldrig sett detta naturfenomen förut.

“På dagen är det för varmt att sitta på balkongen”, ja, när det är fint väder på Teneriffa så blir det varmt i solen. Det finns massor med resmål om du inte gillar sol och värme, Sverige t ex. 

“Inte jättekul frukost, speciellt ganska lite fruktalternativ”, med den frukostbuffén, och all frukt som fanns, så blir jag nyfiken på vad du är van vid för frukostar. Och så heter det få alternativ.

“Ligger tyvärr vid mycket störande busstrafik”, eller så är det positivt att hotellet ligger precis vid en centralstation med bussar som kan ta dig vart du vill över hela ön.

“Underhållningen är undermålig”, nej, det är den inte. Bara… nej. Sen kanske den inte var i din smak men det är en annan sak.

“Middagen var ingen höjdare ,vi åt bara en kväll”, här blir jag uppriktigt nyfiken på hur maten hade behövt vara för att duga, det fanns ju hur mycket som helst att välja mellan, oavsett kosthållning, med kockar som stod i givakt för att grilla grejer på beställning. 

“Personalen var inte trevlig”, okej. Ingen i receptionen var trevlig, ingen på gymet. Ingen på restaurangen, ingen vid poolen, ingen i baren. Då undrar jag, hur trevlig är du själv? 

Man har inte roligare än man gör sig! Glad semesterfirare i Las Vegas för ett par år sen.

Sen är det givetvis så att det finns legitima klagomål, men om jag som läsare ska lägga någon vikt vid dem så måste det vara lite mer utförligt beskrivet än att maten var “dålig” eller personalen “otrevlig”. Min kompis Sanna var på en resa där en gäst klagade på hotellet över att vågorna i havet var för höga, haha! Otroligt roligt. Samtidigt så är det ju synd om dessa gnällspikar som troligen har sparat och gnetat och lagt semesterdagar på en resa, och under tiden så har de skapat en bild som verkligheten inte kan leva upp till.

Vi kan väl hjälpas åt och strössla lite beröm omkring oss? Här är jag väldigt inspirerad av amerikaner som sällan håller inne med en komplimang. Om drinken var god, om sängen var skön, om du uppskattar inredningen i restaurangen eller vad som helst – säg det! Det kostar inget och både du och den du berömmer blir glad. /K

 

 

 

 

 

8 kommentarer

  1. Helt rätt!
    Det är alldeles för enkelt att skriva dåliga recensioner på nätet. Något som man, som egenföretagare har börjat förstå att det ligger nog inte ofta någon sanning i det alls.
    Det är inte lönt att läsa de dåliga recensionerna då dom inte speglar verkligheten alls men dom ekar längre än beröm. Den funktionen borde tas bort eller så ska vi dom företagare oxå kunna recensera kunder med fullt namn och personnummer. /micke

    1. Det är alltid tufft att få en riktigt dålig recension MEN jag tror inte att jag är den enda konsumenten som numera inte lägger så stor vikt vid dem, som när sociala medier var nytt. Såvida de inte är konkreta såklart, då kan det vara av stort intresse och ibland kan det röra sig om ett missförstånd som tack vare recensionen går att reda upp. Men idag är det ju många som ger en dålig recension till ett fik t ex, utan att ens ha varit där. De har någon kompis som var där och blev missnöjd av någon anledning och så vill de sabba. Så recensionssystemet är aningen urvattnat om du frågar mig! Uber är ju spännande där, både föraren och passageraren har möjlighet att ge varandra betyg.

    1. Med dig har jag aldrig tråkigt! Möjligen skulle jag vilja reklamera vädret som var när vi landade i Nashville 😛

  2. Sedan vet vi ju tyvärr att restauranger , hotell och andra företag utpressas av gästerna.
    “Ska jag betala för det här, så skriver jag ner er på nätet “

    1. Ja det är hemskt. Jag och min man var ute och åt nyligen, och så beställde vi varsin förrätt som kom i gjutjärnsgryta, alltså vi fick varsin portionsgryta som stått i ugnen. Det smakade jättebra men den var inte riktigt genomvarm. Så jag kallade på servitören och sa att det smakar jättebra men kan ni skjutsa in dem i ugnen några minuter till? Killen såg LIVRÄDD ut. Bad om ursäkt tusen gånger och sen igen när vi skulle gå hem och vinkade hejdå. Det har liksom spårat ur när en sån liten grej blir ångestladdat för personalen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *