Se hit alla som jobbar vid skärm (och sen ut genom fönstret)

Godmorgon! Idag tänkte jag förmedla lite kunskap som jag sitter på. Jag jobbar ju som optiker och i perioder så träffar jag sorgligt många patienter som har problem när de sitter vid skärm, det kan vara både när de arbetar och när de håller på med privata projekt. Jag menar, det är så sorgligt att datorer som är så fantastiska på så många sätt, är lite kämpiga för våra ögon. Och även om det aldrig är optimalt för ögonen (eller  någon del av dig) att sitta så mycket vid en skärm som många av oss gör, så går det åtminstone att se till att du har så lite besvär som möjligt.

Steg 1. Gå till optikern. Det låter kanske självklart men många tänker att om de ser bra, alltså har bra skärpa, så behöver de inte glasögon. Men grejen är den att dina ögon kanske måste jobba jättehårt för att få till den där skärpan, och med rätt glasögon så kan ögonen koppla av lite – och det brukar påverka hela huvudet. Ibland t ex så upplever patienten inte att den ser bättre med sina nya glasögon, men är piggare på kvällen efter jobbet. Och det är väl inte fy skam? Och här slår jag såklart ett slag för Specsavers där jag själv jobbar, eftersom våra priser är spektakulära. Säger du till optikern att du inte vill spendera mer än nödvändigt så kommer det inte att kosta många kronor att fixa ett par enkelslipade skärmglasögon. Dessutom läste jag senast igår på sociala medier att en konkurrent hävdar att man kan skada sina näthinnor om man inte köper till en viss (och gissningsvis dyr?) ytbehandling till sina skärmglasögon. Det är rent ljug och bara ett sätt att skrämma människor till att spendera pengar och jag skäms över att det finns legitimerade optiker därute som håller på så.

Steg 2. Gör “The twenty twenty twenty rule” till en del av din vardag, jobba in den så att du gör den utan att tänka på det. Man brukar skriva den som “20/20/20 rule” och den funkar så här:

Vad tjugonde minut ska du titta på något som är “20 feet away” under tjugo sekunder – och avståndet är inte så noga utan du ska se på något som är en bit bort! Bild snodd från Specsavers sociala medier.

Vi tar det igen:

Var 20:e minut, kolla under 20 sekunder, på något som är lite längre bort. Sitter du vid ett fönster – grattis! Det är bara att glo ut och njuta av kanske en grådaskig parkering eller nån trafikerad gata eller vad man nu har utanför sitt jobb. Om du inte har ett fönster, passa på när du ändå måste lyfta på rumpan för att t ex hämta något i skrivaren eller fylla på vattenglaset. Stanna till vid ett fönster och stirra ut lite. Stirra helst inte på enskilda personer (jag säger detta i all välmening).

Och såklart, när du har rast – jag vet att det är frestande men försök att inte spendera den med att glo på mobilen för det är ingen vila alls för ögonen. Gå gärna ut en sväng för vi tittar automatiskt på långt håll när vi är utomhus.

Avslutningsvis kommer även ett knep i samma anda för dig med barn som sitter mycket vid skärm: tänk inte så mycket “skärmtid”, att du ska begränsa den. Det är viktigt att barn som har svårt att somna inte tittar på skärmar 45 minuter före läggdags, men annars är det tråkigt med skärmförbud tycker jag (och jag har inga barn så du behöver inte bli provocerad om du har en annan åsikt). Tänk istället att barnen ska vara utomhus en viss tid. Försök att hitta något som ni lätt kan göra hemma där ni bor, hitta en lagom lång promenad efter middagen eller ett ställe där ni kan stå en stund och kasta frisbee – ja ni fattar. Det är viktigt för både små och stora att vara utomhus om vardagen innehåller mycket skärmarbete och bara en kvart kan göra underverk för ögonen.

Glöm inte att ögonen sitter i huvudet! Om ögonen mår bra så är chansen större att du minimerar både huvudvärk och trötthetskänsla. Och även om glasögon och “20/20/20 rule” inte botar migrän så kan man slippa ett och annat anfall om man håller sina glasögon uppdaterade, många som lidit av migrän i många år vet att så fort anfallen ökar är det en god idé att boka tid hos optikern.

Har du några funderingar kring detta, bara skriv nedan! Om jag inte själv kan svaret på din fråga så känner jag garanterat någon som kan. /K

 

 

 

7 kommentarer

  1. Det är svårt med pauser tycker jag. Alltid. Jag sugs in i det jag gör. Men å andra sidan får jag ju ganska bra hjälp med mina ögon av min älskade optikerfru ❤️

      1. Jag försvenskar å säger 20 meter. Har läst hos amerikanska optiker om torra ögon, att man ska blinka aktivt, hårt liksom. Så man inte ”fjuttblinkar” bara fladdrar till med ögonlocken liksom. Då pressas mer fett ut från körtlarna och smörjer fint.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *