Man behöver faktiskt inte kunna sälja för att vara bra på att sälja

Jag jobbar ju som optiker till vardags, och som ni säkert förstår så handlar inte det jobbet endast om att göra synundersökningar, utan också om att kunna sälja glasögon eftersom det oftast är på det som vi försörjer oss. Visst betalar vi i Sverige en liten slant för synundersökningen när vi går till optikern, men den är starkt subventionerad av glasögonförsäljningen. Jag har inte stenkoll men om man som optiker ska försörja sig på att enbart utfärda recept för glasögon och kontaktlinser så tror jag att man måste ta nånstans mellan 1000-1500 kr per undersökning för att gå runt.

För mig personligen har det aldrig varit något problem att hålla försäljningen på en vettig nivå, gissningsvis för att jag älskar glasögon och det smittar. Om man har ett par glasögon mitt i ansiktet varje dag i tre års tid så tycker jag t ex inte att man är överdådigt slösig om man köper nya bara för att man har lust. Men när jag för första gången träffade resande optikerkonsulten Morten så var jag ändå nyfiken, för jag hade hört rykten om hans supersiffror. De visade sig stämma; om han träffar 10 patienter så säljer han glasögon till 9 av dem i snitt..! Det är riktigt starkt. Och givetvis så måste kunderna vara nöjda med sitt köp även efteråt för att det ska räknas, och de som fått träffa Morten är väldigt nöjda!

Här är Morten på Specsavers i Karlshamn och jobbar! Vi slåss om honom lite kan man säga för han är så bra 🙂

Så när Morten kom och konsultade för första gången där jag jobbade, så passade jag på och bjöd ut honom på middag, med baktanken att han skulle avslöja sin hemlighet. Jag tänkte att han har några särskilda fraser kanske, eller något argument som alltid funkar. Men när jag frågade vad det är som gör att just han är så väldigt bra på att sälja, så ville han inte riktigt kännas vid det. Jomen, sa jag, nästan alla som du gör undersökning på köper ju glasögon. Du måste ju vara bra på att sälja! Men nej, han såg det inte så. Han menade att många andra optiker är lata. Ouch..! Jag bad honom utveckla. Han sa då att många optiker är dåliga på att informera om olika alternativ, om alla produkter som finns att beställa idag, olika glas med olika funktioner. Jamen försökte jag, det känns ju liksom inte så kul att sitta där och rabbla alla olika produkter, det känns väldigt gåpåigt, som att man försöker att pressa folk till att köpa. Då blev hans ton lite vass och så sa han “okej, så någon betalar flera hundra kronor för att träffa dig. Du är expert på syn, ögon, glasögon. Och du tänker inte upplysa om alla lösningar som finns tillgängliga för just den här patienten, för du tycker att det känns obekvämt? Vem tycker du ska upplysa dem om det då?” Och där nånstans trillade polletten ner för att stanna. Det handlar inte om att sälja, det handlar om att ge valuta för pengarna. Och det är flera år sen som Morten och jag åt den där middagen, men det där han sa har funnit med mig sen dess. Varje patient betalar ju faktiskt flera hundra kronor för att träffa mig. Självklart är det mitt jobb att upplysa om alla lösningar som finns! 

Numera tänker jag inte på det där alls, det går helt automatiskt. De allra flesta som lämnar mitt undersökningsrum har fått information om vilka alternativ som finns för dem. Ibland så blir jag avbruten när jag rabblar olika lösningar men då brukar jag säga att jag bara försöker ge dem valuta för sina pengar, och att jag inte vill att de ska gå miste om något bara för att de inte vet att produkten existerar. /K

 

 

 

4 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *