Back to Mexico och 18 år tillsammans och att packa smart

Idag bär det av till Mexico! Igen, höll jag på att skriva, haha! Men vi var ju faktiskt där för bara två år sen i exakt samma ärende som den här gången – vi har kompisar som ska gifta sig där. Bland amerikaner är det poppis att gifta sig i Mexico, och Wincent och jag har bestämt att detta får bli sista gången vi åker dit “bara” för att nån gifter sig – det är helt enkelt för långt. Vi har bestämt att vi ska säga det så att hela sällskapet hör så att ingen tar illa upp när vi inte hänger på nästa gång någon i kompisgänget gifter sig! Nästa gång vi ses allihop så får det bli i USA i samband med någon längre resa.

I onsdags var det 18 år sedan Wincent och jag först träffades! Eftersom jag inte var hemma då så firade vi det först igårkväll vilket var en finfin inledning på vår lilla minisemester. Det är verkligen en ynnest att fortfarande få vara förälskad efter 18 år tillsammans.

Jag packade det mesta redan förra helgen, jag tänkte att jag behöver nog gott om tid för att packa och jag hade rätt. Alla kläder som ska med måste ju gås igenom och provas nu med min nya, platta kropp och det tar mer tid än vad man tror att prova en massa kläder. Dock har jag inte varit tvungen att köpa några nya kläder vilket är toppen eftersom vi har en del trista utgifter både bakom och framför oss och jag försöker att hålla i slantarna..! Jo jag har köpt en ny klänning till bröllopsfesten och den var inte billig, det måste jag erkänna. Men sist vi var på bröllop i Mexico så hade jag precis fått blobben inopererad och jag kände mig så ful och ofräsch att det är viktigt för mig att jag får känna mig riktigt fin den här gången. Jag minns att jag bara dolde mig under tält i olika färger under hela vistelsen och kände mig som en påse skit. Men nu tar jag revansch och har packat för att kunna klä upp mig lite till middagen varje kväll om jag känner för det. Härligt!

Såhär såg det ut för två år sen när vi var i Cancun. Den här gången åker vi till Cabo!

Sedan jag reste utomlands för många år sen och inte fick fatt i min resväska på flera dagar, så packar jag alltid min carry-on otroligt medvetet. Den här gången har jag t ex packat min outfit till bröllopsfesten i min carry-on, den vill jag absolut inte bli av med. Jag brukar faktiskt också packa alla mina underkläder i min carry-on, och nåt par skor. Det kan vara lite pinsamt när man måste öppna väskan i säkerhetskontrollen, men vem bryr sig. När jag packar på det här sättet så skulle jag ju nämligen bara behöva köpa ett par strandklänningar om olyckan vore framme igen och jag blev av med min väska.

Sen är det ju så tyvärr nuförtiden att det inte är garanterat att man får ta med sin carry-on på flyget. Det har jag också varit med om – att det står någon obeveklig person vid flygplanet och tar den ifrån en för att checka den, och då kan man hålla sig för skratt om man har saker i den som man absolut inte vill släppa utom synhåll. Så där har jag också numera alltid en plan B: jag har alltid en mjuk, rymlig axelväska som handväska (eftersom de inte får ta ifrån en handväskan) som jag håller hyfsat tom så att jag snabbt kan stuva över så mycket som får plats från min carry-on vid behov. Sen kan jag verkligen inte begripa varför flygbolaget inte upprätthåller sina egna policies, det hade gjort livet enklare för både dem och oss resenärer. Nuförtiden så tar ju folk med sig alldeles för många och stora väskor ombord på flygplanen, det är ju därför utrymmet inte räcker till för de som står sist i kön för att få gå ombord vilket är djupt orättvist. Men det finns hopp! Sist vi flög långt så var det nån flygplats där säkerhetspersonalen redan i säkerhetskontrollen sa till folk att “den där väskan är för stor, den får du gå tillbaka och checka in”. Det kändes så mycket smartare att jobba så än att invänta kaoset när alla ska gå ombord och det först då visar sig att väskorna inte får plats.

Håll tummarna för att alla väskor kommer fram som de ska är ni snälla! Vi hörs /K